
W sobotę, 22 marca, rozpoczął się od dawna zapowiadany remont torowiska przy centrum handlowym Arkadia na wiadukcie Al. Jana Pawła II, co natychmiast odbiło się na komunikacji w stolicy. Choć prace remontowe miały na celu poprawę jakości torowiska, mieszkańcy i kierowcy stolicy stanęli w obliczu ogromnych utrudnień. Remont trwa do 25 maja, a w tym czasie warszawiacy będą musieli zmagać się z brakiem tramwajów, zlikwidowanymi miejscami parkingowymi oraz zmienionymi trasami tramwajów i autobusów. Co takiego dzieje się w centrum Warszawy? Jakie są skutki tego remontu? Oto szczegóły.
Remont obejmuje ważny fragment infrastruktury transportowej stolicy – torowisko na wiadukcie Al. Jana Pawła II, nad linią kolejową. To kluczowy odcinek, który codziennie obsługuje 60 tramwajów w jednym kierunku, a także jest jednym z najbardziej obciążonych tras tramwajowych w Warszawie.
Prace obejmują:
Demontaż starych szyn – Usunięcie wyeksploatowanych elementów torowiska, które już nie spełniają norm bezpieczeństwa.
Prefabrykowanie nowych płyt podbudowy – Wymiana zużytych elementów konstrukcyjnych, które będą stanowić nową podstawę dla torów.
Hydroizolacja – Zabezpieczenie wiaduktu przed szkodliwym wpływem wilgoci, co ma zapewnić długowieczność i bezpieczeństwo.
Wzmocnienie konstrukcji żywicami – Proces, który ma poprawić trwałość całej konstrukcji torowiska na kolejne dekady.
Po zakończeniu tych prac zostaną ułożone nowe płyty, szyny i urządzenia dylatacyjne. Choć prace te mają na celu poprawę jakości i bezpieczeństwa transportu, mieszkańcy muszą liczyć się z długotrwałymi utrudnieniami.
Brak Miejsc Parkingowych
Jednym z najbardziej odczuwalnych skutków remontu jest likwidacja miejsc parkingowych na ul. Broniewskiego. Aby umożliwić przejazd autobusów na nowym buspasie, zlikwidowano kilkadziesiąt miejsc postojowych. Dla wielu mieszkańców okolicy, takich jak pani Barbara (86 l.), która codziennie korzysta z tej drogi, brak parkingów to ogromny problem. Choć remont jest dobrze oznakowany, dla wielu osób stanowi to spore utrudnienie w codziennym życiu.
Zarząd Dróg Miejskich podkreśla, że mieszkańcy, którzy nie mogą zaparkować pod swoimi domami, powinni rozważyć złożenie wniosku o drugi abonament parkingowy. To jednak nie jest rozwiązanie, które w pełni rozwiązuje problem braku dostępnych miejsc postojowych w pobliżu remontowanej części miasta.
Brak Tramwajów i Zmiana Tras
Największą zmianą jest brak kursujących tramwajów linii 28, które normalnie obsługiwały trasę w okolicach Arkadii. Dodatkowo, inne linie tramwajowe (16, 17, 22, 24, 27, 33) również zmieniły trasy. Zamiast nich, wprowadzono linie zastępcze Z17 i Z33, a także tramwaje uzupełniające – linie 71, 73 oraz 78. W tym czasie, pasażerowie muszą liczyć się z wieloma utrudnieniami, a same zmiany w organizacji ruchu sprawiają, że dotarcie do centrum handlowego Arkadia jest teraz bardziej czasochłonne.
Autobusy i Buspas na Broniewskiego
Na ul. Broniewskiego zyskały nowe buspasy, jednak ich wprowadzenie wiązało się z likwidacją dalszych miejsc parkingowych. Mimo to, organizacja ruchu autobusów została zoptymalizowana, a pojazdy kursują według nowych tras, aby zapewnić jak najbardziej efektywną komunikację zastępczą.
Zmiany w Ruchu Samochodowym
Kierowcy również odczuli zmiany w organizacji ruchu. Na wiadukcie Al. Jana Pawła II zostały zajęte pasy jezdni przylegające do torowiska. W wyniku tego, ruch odbywa się teraz węższym korytarzem – od ronda Radosława do placu Grunwaldzkiego dostępne są tylko dwa pasy w każdą stronę. Dodatkowo, na skrzyżowaniach z ul. Braci Załuskich oraz Krasińskiego wprowadzono tymczasową sygnalizację świetlną, co ma na celu płynniejsze kierowanie ruchem i zmniejszenie ryzyka korków.
Wielu warszawiaków nie kryje frustracji. Zmiany w organizacji ruchu, likwidacja miejsc parkingowych oraz brak tramwajów do centrum handlowego Arkadia nie ułatwiają życia. Jak podkreśla pani Barbara, brak odpowiedniej ilości parkingów stanowi największy problem, zwłaszcza dla osób starszych czy chorych, które codziennie przemieszczają się po tej okolicy.
Pomimo licznych utrudnień, urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich podkreślają, że remonty torowisk są konieczne i mają na celu poprawę bezpieczeństwa oraz trwałości infrastruktury. „Remonty się zdarzają, nic na to nie poradzimy” – komentuje Jakub Dybalski z ZDM.
Zdecydowana większość mieszkańców Warszawy musi uzbroić się w cierpliwość i przygotować na kilka trudnych miesięcy. Remont torowiska na wiadukcie Al. Jana Pawła II jest niezbędny, aby poprawić jakość transportu w stolicy, ale wiąże się z wieloma trudnościami dla mieszkańców oraz kierowców. Zmiany w organizacji ruchu, likwidacja miejsc parkingowych oraz brak tramwajów to tylko część problemów, z którymi muszą się zmagać warszawiacy.
Warto jednak pamiętać, że te utrudnienia to tylko chwilowe niedogodności, a po zakończeniu remontu mieszkańcy będą mogli cieszyć się nowoczesnym, bezpiecznym torowiskiem, które posłuży im przez kolejne dekady.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie