Podczas ostatniej sesji Rady Miasta przyjęto budżet Warszawy na 2026 rok wraz z Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2026-2030. Jednym z najważniejszych punktów tegorocznych zapisów inwestycyjnych stało się przygotowanie do przedłużenia II linii metra aż do Ursusa - jednej z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic zachodniej części stolicy.
Stołeczni radni zdecydowali, że w przyszłorocznym budżecie znajdą się środki na projekty trzech nowych stacji metra – Ursus Niedźwiadek, Posag 7 Panien (często nazywana Szamoty) oraz Ursus Północny. To oficjalny start przygotowań do realizacji kolejnego odcinka II linii M2.
Metro jako priorytet komunikacyjny
Władze miasta podkreślają, że rozwój sieci metra pozostaje jednym z kluczowych filarów polityki transportowej Warszawy. W latach 2026-2030 miasto planuje wydać na inwestycje blisko 16,5 mld zł, z czego około 5 mld zł trafi na komunikację miejską, w tym rozbudowę metra. To właśnie wydatki na II linię metra stanowią największą pozycję w przyszłorocznym budżecie inwestycyjnym.
Prezydent Warszawy podkreślił, że decyzja o wpisaniu do budżetu prac nad metrem w Ursusie to najważniejsza informacja transportowa budżetu 2026 roku i ma realnie poprawić komfort życia mieszkańców tej części miasta.
Trzy stacje i węzły przesiadkowe
Projekt zakłada, że II linia metra zostanie wydłużona z rejonu stacji techniczno-postojowej Karolin w stronę Ursusa. Oprócz samych stacji kluczowe będą również węzły przesiadkowe - Ursus Niedźwiadek i Ursus Północny mają zostać połączone z istniejącymi stacjami kolejowymi. Dzięki temu pasażerowie będą mogli wygodnie przesiadać się między metrem a pociągami SKM i Kolei Mazowieckich.
Stacja roboczo nazywana Posag 7 Panien/Szamoty ma z kolei obsłużyć nowe obszary mieszkaniowe na terenach po dawnych Zakładach Mechanicznych Ursus - miejscu jednej z największych inwestycji mieszkalnych w regionie.
Głos mieszkańców
Wpisanie metra do budżetu to także efekt wieloletnich działań społecznych. Lokalne inicjatywy, w tym petycja “Metro w Ursusie”, zebrały niemal 7 tys. podpisów, domagając się formalnego rozpoczęcia procedur przygotowawczych do tej inwestycji. W radzie dzielnicy kilkukrotnie podejmowano stanowiska popierające budowę metra, argumentując, że szybki transport jest niezbędny dla rosnącej liczby mieszkańców Ursusa.
Dziś Ursus zamieszkuje ponad 60 tys. osób, a szybka zabudowa terenów poprzemysłowych może zwiększyć tę liczbę nawet o kolejne 30-35 tys. - to właśnie dlatego rozbudowa sieci metra wydaje się odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne dzielnicy.
Transportowe wyzwania Ursusa
Aktualna sytuacja transportowa w Ursusie nie jest łatwa. Pociągi SKM i Kolei Mazowieckich w godzinach szczytu są mocno zatłoczone, co utrudnia codzienne dojazdy. Podobnie wyjazd z Ursusa samochodem lub autobusem w porannej porze może trwać nawet godzinę. Dlatego metro ma szansę odciążyć zarówno kolej, jak i ruch drogowy, a także poprawić komfort podróży do centrum Warszawy.
Etap przygotowawczy
Warto zaznaczyć, że środki zabezpieczone w budżecie dotyczą etapu przygotowawczego, a nie samej budowy tuneli i stacji. To pierwszy krok - przygotowanie dokumentacji niezbędnej do późniejszych decyzji administracyjnych i inwestycyjnych.
Mimo że konkretny termin rozpoczęcia budowy nie został jeszcze określony, dopisanie Ursusa do miejskich planów finansowych to ważny krok na drodze ku lepszej komunikacji w zachodniej części Warszawy.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie