
Warszawa coraz śmielej inwestuje w zieleń w przestrzeni miejskiej. Jednym z najbardziej widocznych i funkcjonalnych przykładów są zielone dachy na wiatach przystankowych, które nie tylko poprawiają estetykę miasta, ale również przynoszą realne korzyści ekologiczne. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa rozchodnik – roślina, która doskonale odnajduje się w warunkach miejskich i coraz częściej pojawia się na dachach wiat, a nawet na torowiskach tramwajowych.
W 2025 roku na warszawskich ulicach pojawi się ponad 120 nowych wiat przystankowych, z czego aż 80 z zielonymi dachami obsadzonymi rozchodnikiem. Inwestycje realizowane będą przez:
Zarząd Transportu Miejskiego – 17 nowych wiat,
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta – 12 wiat,
Tramwaje Warszawskie – 17 nowych konstrukcji w ramach rozbudowy tras.
Oprócz nowych inwestycji, 42 istniejące wiaty zyskają zielone dachy. Dzięki temu miasto nie tylko zwiększa powierzchnię biologicznie czynną, ale także poprawia komfort pasażerów i warunki życia miejskiej fauny – ptaków i owadów zapylających.
Rozchodnik to roślina, która:
wytrzymuje duże różnice temperatury (od mrozu do upałów),
radzi sobie z brakiem wody i nasłonecznieniem,
nie wymaga intensywnej pielęgnacji (podlewania, nawożenia).
Zielone dachy z rozchodnika to nie tylko dekoracja. Każda wiata:
pochłania rocznie ponad 7 kg dwutlenku węgla,
zmniejsza zapylenie powietrza o 15–20%,
w upalne dni obniża temperaturę pod zadaszeniem o 3–5°C,
magazynuje nawet 150 litrów wody opadowej,
wspiera bioróżnorodność – przyciąga pszczoły i inne owady.
Dzięki głosom mieszkańców w budżecie obywatelskim powstaną kolejne zielone wiaty. Przykłady:
Bemowo: 9 wiat w ramach projektów „By nie moknąć...” i „Wiaty przystankowe dla Bemowa”,
Wawer: 6 wiat z ekologicznego projektu „Zielone wiaty cz. II”,
Wilanów: 2 wiaty na przystankach Syta i Zaściankowa.
Podobne inicjatywy realizowane są także w Ursynowie, Mokotowie i Pradze-Północ.
Rozchodnik pojawia się również na zielonych torowiskach, które w Warszawie mają już ponad 47 km długości. Ta forma zazieleniania przestrzeni transportowej:
zmniejsza hałas,
poprawia retencję wody,
wspiera lokalny mikroklimat.
Pierwszy zielony dach przystankowy pojawił się na Żoliborzu w 2020 roku (przystanek Ks. Popiełuszki 05). Projekt testowy okazał się sukcesem, a rozchodnik z powodzeniem przetrwał ekstremalne warunki pogodowe. Obecnie w Warszawie działa już ponad 200 zielonych wiat przystankowych.
Rozchodnik nie tylko „lubi” wiaty przystankowe – on wręcz rewolucjonizuje sposób, w jaki patrzymy na miejską zieleń. Dzięki jego niezwykłym właściwościom Warszawa zyskuje:
czystsze powietrze,
chłodniejsze przystanki,
bardziej przyjazną przestrzeń dla ludzi i zwierząt.
Zielone dachy to przyszłość miejskiej infrastruktury – i Warszawa już dziś staje się jej liderem.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie