
Historia Ursusa sięga końca XIX wieku. W 1893 roku w Warszawie powstało przedsiębiorstwo pod nazwą Towarzystwo Akcyjne „Specjalna Fabryka Armatur”, założone przez grupę inżynierów: Ludwika Rossmana, Kazimierza Mateckiego i Emila Schoenfelda, oraz czterech przedsiębiorców: Stanisława Rostkowskiego, Aleksandra Radzikowskiego, Karola Strasburgera i Ludwika Fijałkowskiego. Finansowanie fabryki odbyło się z posagów siedmiu córek, co zaowocowało powstaniem znaku „P7P” (Posag 7 Panien).
Początkowo fabryka zajmowała się produkcją armatury dla przemysłu cukrowniczego, spożywczego i spirytusowego, a także hydrantów przeciwpożarowych oraz elementów systemów wodociągowych i ogrzewania centralnego.
W 1902 roku, akcjonariusze podjęli decyzję o rozbudowie zakładu i poszerzeniu asortymentu o silniki spalinowe. Pod wpływem popularności powieści Henryka Sienkiewicza Quo Vadis, fabryka przyjęła nazwę Ursus. Wprowadzono nowe logo – słowo URSUS umieszczone w stylizowanym kole zębatym.
Do 1913 roku Ursus stał się głównym producentem silników spalinowych w Polsce. Firma produkowała przenośne silniki rolnicze – lokomobile, a do wybuchu I wojny światowej wyprodukowano 6000 silników o mocy od 5 do 450 KM. W 1915 roku, podczas odwrotu armii rosyjskiej, fabryka przy ulicy Skierniewickiej została zniszczona, a część maszyn wywieziono do Rosji. Mimo tych strat zakład szybko się odbudował i wznowił produkcję.
Lata 1916-1918 to okres intensywnych prac nad stworzeniem pierwszego polskiego ciągnika, prowadzone przez polskiego konstruktora, prof. Karola Taylora. W 1920 roku przedsiębiorstwo przyjęło nową nazwę – Fabryka Silników i Traktorów „Ursus” Sp. Akc. – choć pierwsza maszyna rolnicza została wyprodukowana dopiero w 1922 roku.
Rok 1923 był przełomowy – firma zmieniła nazwę na Zakłady Mechaniczne „Ursus” Spółka Akcyjna i rozpoczęła seryjną produkcję pierwszych polskich ciągników, wzorowanych na amerykańskim Titanie (International Harvester Company). Do 1927 roku powstało 100 egzemplarzy tych maszyn.
W latach 1923-1927 Ursus produkował również sprzęt wojskowy, w tym czołgi, pojazdy opancerzone oraz ciągniki gąsienicowe. Powstawały także wozy strażackie, samochody pocztowe i motocykle.
Po zakończeniu II wojny światowej władze PRL zdecydowały o uruchomieniu produkcji traktorów rolniczych na licencjach czechosłowackich. Pod kierownictwem prof. Edwarda Habicha w 1946 roku opracowano dokumentację techniczną Ursusa C-45, którego pierwsza jednostka opuściła linię produkcyjną w 1947 roku.
W latach 60. Polska i Czechosłowacja utworzyły Polsko-Czechosłowackie Centrum Badawczo-Rozwojowe Ciągników. Efektem współpracy był Ursus C-4011 – średniej wielkości ciągnik oparty na modelu Zetor 4011, którego produkcja rozpoczęła się w 1965 roku i trwała do 1994 roku.
Ursus S.A. to jedyna firma z sektora maszyn rolniczych, która zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w grudniu 2007 roku. Choć marka Ursus przeszła przez różne etapy rozwoju, pozostaje symbolem polskiej myśli technicznej i innowacyjności w dziedzinie produkcji sprzętu rolniczego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie