Reklama

Remonty torowisk tramwajowych w Warszawie w 2025 roku – co nas czeka?

Spółka Tramwaje Warszawskie zaplanowała szeroko zakrojone remonty torowisk w 2025 roku. Prace obejmą kluczowe odcinki miejskiej infrastruktury tramwajowej, a ich kulminacja nastąpi późną wiosną i latem. Wiceprezes Tramwajów Warszawskich Konrad Niklewicz podczas spotkania z dziennikarzami przedstawił ambitny plan modernizacyjny.

Ambitne plany na 2025 rok

W 2024 roku Tramwaje Warszawskie zrealizowały 23 zadania remontowe, jednak w 2025 roku liczba ta wzrośnie do 34. W sumie przebudowanych zostanie niemal 10 kilometrów torowisk, co pozwoli na poprawę komfortu i bezpieczeństwa przejazdów.

Niklewicz podkreślił, że kluczowe remonty będą prowadzone w czasie strategicznych inwestycji miejskich, by zminimalizować uciążliwości dla pasażerów.

Najważniejsze remonty torowisk w 2025 roku

1. Grójecka – jeden z najbardziej obciążonych odcinków

Modernizacja torów wzdłuż ulicy Grójeckiej będzie przeprowadzona w okresie sierpień-październik. Prace obejmą odcinek od placu Narutowicza do skrzyżowania z Banacha. Torowisko w tej części miasta jest drugim najbardziej obciążonym w Warszawie – w jednym kierunku przejeżdża tam nawet 53 tramwaje na godzinę.

Ciekawostką jest fakt, że fragment torów od Siewierskiej do Och Teatru ostatni raz był remontowany w 1992 roku. Modernizacja nie obejmie jednak przejazdu przy ulicy Wawelskiej, który odnowiono w 2023 roku.

2. Wiadukt przy Arkadii – najbardziej obciążony odcinek torowiska

Remont torowiska na wiadukcie przy centrum handlowym Arkadia rozpocznie się w marcu i potrwa do maja. To miejsce jest najintensywniej eksploatowanym odcinkiem tramwajowym w stolicy – kursuje tam nawet 60 składów na godzinę.

Ze względu na zły stan techniczny torowiska tramwaje poruszają się tam z prędkością zaledwie 10 km/h. Podczas remontu ruch tramwajowy zostanie wyłączony na odcinku od Metra Marymont do Ronda "Radosława". Komunikacja zastępcza obejmie m.in. zmiany trasy linii 17 oraz uruchomienie dwóch dodatkowych linii autobusowych.

3. Słomińskiego – remont tramwajowej obwodnicy Śródmieścia

Modernizacja torowiska na ulicy Słomińskiego obejmie odcinek od ronda "Radosława" do mostu Gdańskiego. Prace potrwają od czerwca do września i spowodują czasowe wyłączenie ruchu tramwajowego na ulicach Słomińskiego i Międzyparkowej. Szczegóły dot. organizacji ruchu są jeszcze uzgadniane.

4. Marszałkowska i plac Bankowy – zielone torowisko i nowe przejścia

Remont torów na odcinku Widok – Królewska rozpocznie się w czerwcu, a zakończy w październiku. Prace obejmą wyłączenie ruchu tramwajowego między metrem Ratusz Arsenał a rondem Dmowskiego.

Na fragmencie od Królewskiej do Świętokrzyskiej powstanie zielone torowisko obsadzone rozchodnikiem, a odcinek w stronę ronda Dmowskiego będzie miał nawierzchnię przeznaczoną dla pojazdów uprzywilejowanych.

Wymiana rozjazdów na placu Bankowym będzie prowadzona etapami od maja do lipca, co spowoduje krótkotrwałe zamknięcia ruchu w kierunku Dworca Wileńskiego, Kina Femina i ronda Dmowskiego.

5. Plac Zawiszy – nowa technologia skróci czas remontu

W lipcu i sierpniu zmodernizowane zostanie torowisko na węźle przy placu Zawiszy. Po raz pierwszy w Warszawie zastosowana zostanie technologia wielkoformatowych płyt prefabrykowanych, dzięki której czas remontu zostanie znaczną skrócony. Każda płyta waży około 40 ton i będzie transportowana oraz montowana na miejscu.

Trzy wloty na placu Zawiszy zostaną zamykane oddzielnie: od placu Starynkiewicza, placu Narutowicza i Kercelaka.

6. Mniejsze remonty i modernizacje

Ponadto zaplanowano szereg drobniejszych prac, które nie wpłyną znacząco na organizację ruchu:

  • Modernizacja torowisk na Młynarskiej, Obozowej i Wołoskiej,

  • Remont skrzyżowań Andersa – Stawki, Targowej – 11 Listopada,

  • Prace torowe w rejonie pętli Nowe Bemowo i ul. Piastów Śląskich,

  • Wymiana zwrotnic m.in. na pętli PKP Służewiec, przy stacji metra Młociny, Wiatracznej i Kercelaku.

Podsumowanie

Rok 2025 będzie intensywnym okresem dla warszawskich tramwajów. Prace remontowe obejmą kluczowe arterie miasta, a ich celem jest poprawa jakości i bezpieczeństwa podróży. Mieszkańcy muszą przygotować się na okresowe utrudnienia, jednak zastosowanie nowych technologii, takich jak prefabrykowane płyty na placu Zawiszy, pozwoli na skrócenie czasu niektórych remontów.

Dzięki tym inwestycjom Warszawa zyska bardziej nowoczesną i komfortową infrastrukturę tramwajową na lata.

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Ursusa




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do