Reklama

Precz ze stresem, czas na dobre samopoczucie! Czyli jak pracować, żeby było OK.

Stres to uczucie, towarzyszące człowiekowi od zawsze; to więź pomiędzy potrzebami i możliwościami danej osoby, a zewnętrznymi wymogami wobec niej. Na jego powstawanie mogą składać się różne czynniki: fizyczne, umysłowe bądź fizjologiczne. Jak stres "dzieje się" w pracy?

Rośnie konkurencja...

...Tak więc przekłada się to na zwiększanie się wymagań wobec pracowników. Często wymagania te przekraczają możliwości człowieka: pracy jest za dużo, zadania niedopasowane są do predyspozycji, wiedzy bądź umiejętności zatrudnionych. Nie polepsza tego brak umów, niska pensja. Wobec takich postulatów, zatrudnionym na co dzień towarzyszy stan psychicznego napięcia...

Przedsiębiorcy również są narażeni na stres. Skarżą się na odpowiedzialność za prowadzoną działalność, skomplikowane zadania, multum obowiązków narzuconych z góry na raz, na presję czasu. Czynniki te to stresory, powodujące alarmową reakcję organizmu, celem której jest przystosowanie się do ciężkiej sytuacji oraz jej rozwiązanie. 

Z jakimi objawami możemy mieć do czynienia? 

Jak napisano na stronie www.streswpracy.pl, kiedy stres jest krótkotrwały, stanowi doskonały i naturalny napęd do działania. Jeżeli jednak trudności, z którymi się borykamy, są za intensywne lub trwają zbyt długo, to u każdego mogą spowodować wyczerpanie i wypalenie zawodowe. Stres generalnie objawia się poprzez problemy ze snem, koncentracją na wykonywanych czynnościach, nadmiernym pobudzeniem; nierzadko skutkuje też bólami mięśni, głowy, kłopotami z żołądkiem. Poważniejszymi skutkami długotrwałego stresu bywa depresja, nadciśnienie tętnicze, nerwica, a nawet zawał mięśnia sercowego. 

Podatność na stres i czynniki ryzyka.

Ludzie są różni, dlatego posiadają też odmienną wrażliwość na stres. Są osoby, dla których ogromna odpowiedzialność i presja czasu będzie swego rodzaju wyzwaniem; inni z kolei będzie to sytuacja nie do zniesienia. Na podstawie wielu badań wyznaczono pewne czynniki, które podnoszą poziom stresu u pracowników: 

  • zbyt duża ilość obowiązków, przeciążenie ich trudnością bądź złożonością;
  • niedociążenie - monotonia, praca poniżej kwalifikacji zatrudnionej osoby; 
  • niesprzyjające lub szkodliwe warunki środowiska pracy: złe oświetlenie, zapylenie, niewygoda i tym podobne; 
  • brak kontroli nad sposobem wykonywania pracy; 
  • brak wsparcia ze strony przełożonych albo współpracowników; 
  • brak perspektyw rozwoju zawodowego; 

Jak zapobiegać stresowi w pracy?

Ze stresem da się nie tylko walczyć, ale i mu zapobiegać. Tutaj wymienię parę z tych sposobów, które są przydatne: 

► Etatowiec jest w stanie rozwinąć w sobie optymizm i zaakceptować granice swoich możliwości; planowanie bezsprzecznie przynosi fantastyczne skutki i pozwala zorganizować sobie czas. Ustalanie priorytetów prowadzi do sprawnego urzeczywistnienia nadanych zadań. 

► Pracownik może poprosić o to, aby przełożeni w pierwszej kolejności stawiali przed nim te obowiązki, które powinny być wykonane jak najszybciej. Dobrze jest, gdy obowiązki rozdzielane są na większą ilość osób, wtedy nikt w pojedynkę nie będzie musiał męczyć się z zadaniem przez długi czas.

►Podejmowanie akcji organizacyjnych to też owocny sposób na to, żeby zadbać o ludzi. Uświadamianie roli zawodowej to najskuteczniejsza metoda zwalczania stresu. Tłumaczenie zatrudnionym, za co będą odpowiedzialni i motywowanie ich to niesamowicie istotna kwestia, która pokaże, że są oni potrzebni i przydatni. Zaproponowanie im elastycznych godzin pracy zapewni utrzymanie harmonii pomiędzy działaniem w pracy a domem, przeciwdziałając zdenerwowaniu. 

Fot. pixabay.com

Agata Rogozińska 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Ursusa




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do